Blogginleggg: Sponset innhold og etiske hensyn

«Hvor forenelig er bruken av sponset innhold med museenes samfunnsansvar og etiske retningslinjer?»

Spørsmålet er stilt av Susanne Grina Lange, kurator ved Telemarksgalleriet, i et innlegg på bloggen Distriktsmuseologene.

 

Lange har i et tidligere innlegg stilt seg kritisk til hvordan Munchmuseet omtalte sponset omtale som anmeldelse og dermed sidestilt markedsføring med uavhengig utstillingskritikk.  I dette innlegget stiller Lange flere spørsmål, og ser på gråsoner i  markedsføringsstrategier, museers etiske hensyn og utstillingskritikkens rolle. Lange påpeker samtidig at museer som kunnskapsinstitusjoner har et ansvar ovenfor sine brukere.  Les innlegget på bloggen Distriktsmuseologene. 

 

 

Munchmuseet merker sponset innhold, men hva nå?

Ut av denne ukens kritikk reiser det seg flere nye spørsmål. Den videre debatten må handle om gråsoner i markedsføringsstrategi, museers etiske hensyn og utstillingskritikkens rolle i kulturlivet. Bloggposten og debattinnlegget som tidligere denne uken rettet søkelyset mot Munchmuseets manglende merking av sponset innhold i sosiale medier satt i gang en diskusjon rundt museets markedsføringspraksis….

2017-08-01T07:25:46+00:0004. 04. 2017|Aktuelt/forside, Artikkel/Ytring|